LEGALISME
Dalam sejarah
China, Legalisme (Bahasa Cina:
法家; secara
harfiahnya "Sekolah Undang-undang") adalah salah satu arus falsafah
utama sewaktu Zaman Negeri-Negeri Berperang, walaupun istilah
itu sendiri telah dicipta sewaktu Dinasti Han
dan oleh itu tidak merujukkan pada sebuah 'sekolah' teratur fikiran. Legalisme adalah falsadah politik
utilitarian yang tidak mengalamatkan pertanyaan-pertanyaan lebih tinggi seperti
semulajadi dan tujuan hidup.[1]
Sekolah penyokong yang paling terkenal dan penyumbang Han Fei Zi (韩非 子) percaya bahawa pemerintah harus menggunakan tiga
alat untuk mentadbir rakyatnya:
- Fa (Bahasa Cina: 法; pinyin: fǎ; secara harfiahnya "law or principle"): Kod undang-undang mesti ditulis dengan jelas dan diumumkan kepada orang ramai. Semua orang di bawah pemerintah adalah sama di sisi undang-undang. Undang-undang harus membalas orang-orang yang taat kepada mereka dan menghukum dengan sewajarnya orang-orang yang berani untuk memecahkan mereka. Oleh itu, ia memberi jaminan bahawa tindakan yang diambil secara sistematik diramalkan. Di samping itu, sistem undang-undang berlari negeri, bukan pemerintah, kenyataan peraturan undang-undang. Jika undang-undang itu dikuatkuasakan, walaupun pemerintah yang lemah akan menjadi kuat.
- Shu (Bahasa Cina: 術; pinyin: shù; secara harfiahnya "method, tactic or art"): Taktik khas dan "rahsia" yang akan digunakan oleh pemerintah untuk membuat orang lain tidak mengambil alih kawalan kerajaan. Terutama yang penting ialah bahawa tiada siapa yang boleh menduga motivasi pemerintah, dan dengan itu tiada siapa yang boleh tahu tingkah laku yang mungkin membantu mereka maju, selain daripada yang berikut 法 atau undang-undang.
- Shi (Bahasa Cina: 勢; pinyin: shì; secara harfiahnya "legitimacy, power or charisma"): Ia adalah kedudukan pemerintah, bukan pemerintah dirinya sendiri, yang memegang kuasa. Oleh itu, analisis trend, konteks, dan fakta-fakta adalah penting bagi pemerintah yang sebenar.
Asal
Pemikiran awal di belakang Legalisme mula-mula ditubuhkan oleh Yang Shang dalam buku Tuan Shang dan terus
dibangunkan oleh Li Si
sebagai satu falsafah pembaharuan berorientasikan realis bertujuan untuk
mengukuhkan kerajaan dan memperkukuh pematuhan kepada undang-undang. Legalism
sepenuhnya muncul semasa berperang Tempoh Syarikat, titik kritikal dalam
sejarah Cina kuno. Tempoh negeri yang berperang dan sebelumnya yang telah ditandai
oleh keganasan dan peperangan kerap, dan banyak falsafah yang baru didirikan
untuk menghadapi persekitaran masa termasuk, Daoism, Confucianisme,
dan Mohism.
Salah satu penerima guna pertama Legalism negarawan Shang Yang [Qin (negeri)
| Negeri-Qin]]. Beliau dikatakan telah meminjam unsur-unsur undang-undang teori
dari Canon Undang-Undang , kod undang-undang yang
dikaitkan dengan Li Kui Negeri Wei, tetapi buku ini kini dianggap
sebagai pemalsuan kemudian. Secara keseluruhan, Shang Yang menyokong
kepercayaan bahawa semua manusia adalah kelemahan asas dan undang-undang yang
ketat dan hukuman keras yang perlu untuk menjaga mereka di perintah. Di samping
itu, teori-teori beliau menganggap semua manusia adalah mementingkan diri
sendiri dan yang jahat, yang ditambah ke arah jalan untuk Shang Yang menjadi
perdana menteri Qin di bawah pemerintahan Duke [Xiao-Qin]] dan secara
beransur-ansur mengubah negeri ini ke dalam mesin yang dikawal selia dengan
bersungguh-sungguh, tujuan tunggal yang penghapusan semua pesaing. Dinasti Qin
akhirnya akan menakluki enam negeri-negeri lain yang feudal dan mewujudkan apa
yang dianggap sebagai Empayar Cina yang pertama benar. Shang Yang dihanyutkan bangsawan
dan melaksanakan meritokrasi
- orang-orang yang dicapai boleh sampai ke tempat yang tinggi dan keistimewaan
lahir adalah semata-mata untuk pemerintah negara. Sebelum tentera telah dikawal
oleh golongan bangsawan dan terdiri daripada feudal pengerahan
# Medieval levi levi. Sekarang jeneral boleh datang dari mana-mana
bahagian masyarakat, dengan syarat mereka mempunyai kemahiran yang mencukupi.
Di samping itu, tentera yang terlatih dan berdisiplin. Sejak itu, Qin telah
mengambil bentuknya untuk menjadi negeri yang paling kuat di China sebelum ia
akhirnya membawa semua enam negeri-negeri lain bersama-sama (Qi, Chu , Han, Yan, Zhao, dan Wei) di bawah Qin Shi Huang.
Peranan Raja-Raja
Terutamanya ahli-ahli kelas pemerintah, golongan undang-undang menegaskan
bahawa ketua negara telah dikurniakan dengan "misteri kuasa" (Bahasa Cina:
勢; pinyin: shì), dan sebagai apa-apa keputusan
beliau mesti sentiasa menyuruh menghormati dan ketaatan rakyat. Negeri (negara)
datang pertama, bukan individu. Nilai kos yang begitu maharaja dibawa
kesahihan. Dalam menekankan kuasa pemerintahan, Legalists seperti Shen Dao (sekitar 350 - 275 SM) dan Shen Buhai berusaha untuk menurunkan nilai
kepentingan pemerintah berkarisma. Pemerintah mahir menyembunyikan niat sebenar
mereka dan pura-pura sikap acuh tak acuh. Untuk memastikan bahawa semua
kata-kata beliau yang dihormati, pemerintah bijak disimpan profil rendah. Oleh
itu, secara teori, dengan cloaking kedua-dua keinginan dan kemahuannya,
Maharaja checked Jilatan dan memaksa tertakluk mengikut telunjuk beliau.
Walaupun Shang Yang (Perdana Menteri Duke Xiao Qin) akan
membolehkan raja-raja untuk mendengar alat-alat muzik dan bukannya memberi
tumpuan kepada dasar luar negara, Han Fei (sarjana Undang-undang yang paling
dikagumi oleh Maharaja Qin Pertama, Qin Shi Huangdi)
menuntut pemerintah yang bijak. Seorang pemimpin yang baik, dengan Han Fei standard s ', bukan sahaja perlu
menerima nasihat daripada menteri-menteri yang setia apabila ditunjukkan berada
dalam keadaan sesat, tetapi juga mesti meliputi ihsan kepada orang-orang yang
di bawahnya dia atau dan tidak terlalu tamak. Pemerintah yang cekap juga
memahami kepentingan kekerasan ke atas kebajikan. Walaupun pemerintah dijangka
akan paternalis, golongan undang-undang menegaskan bahawa menjadi terlalu jenis
akan merosakkan rakyat dan mengancam perintah dalaman negeri. Menariknya,
menurut Han Grand
sejarah, Sima Qian
(ca. 145-86 SM), manakala Pertama Qin
Maharaja menyembunyikan dirinya dari seluruh dunia ( mungkin disebabkan oleh
keinginan untuk mencapai kekekalan) dan dengan itu mengekalkan profil yang
rendah, beliau tidak semestinya mengikut semua nasihat golongan undang-undang
kepada peranan pemerintah.
Peranan menteri-menteri dalam Undang-undang berfikir
Untuk membantu pemerintah dan membantu mencegah misgovernance, selama lima
belas tahun - dirasmikan konsep Shu, atau model birokrasi pentadbiran yang
berkhidmat untuk memajukan program pemerintah Undang-undang yang ideal. Kepada
golongan undang-undang, menteri yang bijak adalah pembantu pemerintah yang
paling penting. Jika sebagai tugas menteri adalah untuk memahami hal ehwal
tertentu, pemerintah adalah bertanggungjawab untuk betul menilai prestasi
menteri-menteri '. Menekankan bahawa menteri-menteri dan pegawai-pegawai lain
yang terlalu sering dicari antara nikmat-nikmat daripada kuasa-kuasa asing
dengan menyalahgunakan kedudukan mereka, Han Fei menggesa Raja-raja untuk mengawal
individu-individu ini oleh dua mengendalikan hukuman dan pilih kasih.
Pegawai-pegawai perlu melalui ketakutan, untuk memastikan bahawa pencapaian
menteri tidak lebih besar daripada tidak lebih rendah kepada aku janji yang
ditugaskan. Menurut yang terkenal ahli kebudayaan Cina Robin Yates, yang baru ditemui Dinasti Qin
kod undang-undang menunjukkan bahawa pegawai-pegawai yang diperlukan untuk
betul mengira jumlah sebenar buruh yang dijangka semua tukang; jika tukang diperintahkan untuk
melaksanakan sama ada kerja yang terlalu banyak atau terlalu sedikit kerja,
pegawai itu akan diadakan bertanggungjawab. Oleh itu, dalam teori
Undang-undang, menteri-menteri dan pegawai-pegawai lain dihalang daripada
menjalankan tugas beberapa pegawai lain dan dihukum jika mereka cuba untuk buta
pemerintah dengan kata-kata atau gagal untuk memberi amaran kepada pemerintah
bahaya. Satu akibat daripada situasi ini ialah bahawa menteri-menteri sentiasa
boleh bertanggungjawab untuk misadventures diraja manakala nama pemerintah
tidak pernah akan tercemar. Walau bagaimanapun, dengan menekankan prestasi,
lebih berpikir yg menyesatkan, golongan undang-undang berharap untuk
menghapuskan rasuah birokrasi dan komplot di kalangan resmi melalui ketakutan
sebagai hukuman berat, dibuang atau disempurnakan.
Tujuan undang-undang
Seluruh sistem telah ditubuhkan untuk membuat warga model berkelakuan dan
bertindak bagaimana dinasti mahu mereka untuk bertindak terhadap mereka.
Undang-undang yang disokong oleh golongan undang-undang adalah bertujuan untuk
menyokong kerajaan, maharaja, dan tentera. Mereka juga reformasi berorientasikan dan inovatif. Secara
teori, golongan undang-undang percaya bahawa jika hukuman yang berat dan
undang-undang yang sama digunakan, baik yang kuat mahupun yang lemah akan dapat
melepaskan diri dari kawalan kerajaan. Golongan undang-undang terutama
menekankan pragmatisme lebih keutamaan dan adat sebagai asas undang-undang.
Dipandu oleh pemikiran Undang-undang, Maharaja Qin Pertama, Qin Shi Huang,
akan melemahkan kuasa tuan-tuan feudal, membahagikan empayar bersatu ke 36
wilayah pentadbiran, dan menyeragamkan sistem penulisan. Mencerminkan semangat
Undang-undang untuk mendapatkan perintah dan struktur, askar Qin hanya
digerakkan apabila kedua-dua bahagian tallies berbentuk harimau (yang dipegang
oleh pemerintah dan yang lain oleh umum pemerintah) telah dibawa bersama-sama.
Begitu juga, semua dokumen di dalam empayar telah direkodkan tahun ia ditulis,
penulis yang disalin mereka, dan sehingga jam tepat penghantaran. Menerima
[Shang Yang]] 's penekanan awal pada penstandardan berat dan langkah-langkah, Qin Shi Huang
juga akan menerima [Shang Yang]]' falsafah bahawa tiada individu di negeri ini
perlu berada di atas undang-undang (dengan memastikan hukuman keras untuk semua
kes-kes perbezaan pendapat) dan keluarga yang harus dibahagikan kepada isi
rumah yang lebih kecil. Walaupun ada sebab untuk meragui [Sima Qian]] tuntutan 'bahawa
Qin Shi Huang
dalam isi rumah jurang fakta kepada kumpulan sepuluh, pasti contoh-contoh lain
penstandardan dan organisasi pentadbiran yang dijalankan oleh Maharaja Pertama mencerminkan
kepentingan Undang-undang berfikir dalam Qin
undang-undang. Berdasarkan menggalakkan kepentingan negeri Qin, undang-undang (Bahasa Cina:
法; pinyin: fǎ; secara harfiahnya
"undang-undnag, kaedah, jalan") berkhidmat sebagai kenderaan untuk
mengawal kedua-dua penduduk dan menghapuskan perbezaan pendapat.
Legalism dan autonomi individu
Ahli-ahli falsafah Undang-undang menekankan keutamaan negeri lebih autonomi
individu. Individu lone tidak sah mengadakan hak sivil
dan mana-mana kebebasan peribadi untuk mengukuhkan
pemerintah. Han Fei, khususnya, akan sangat kaustik ke arah konsep hak
individu. Pada dasarnya, golongan undang-undang, dilihat kampungan (rakyat biasa kelas yang lebih
rendah) dan tindakan mereka sebagai jahat dan bodoh.
Walau bagaimanapun, Legalism membenarkan orang ramai untuk mendapatkan
pangkat jika mereka menunjukkan prestasi yang baik. Sebagai contoh, askar akan
mendapat pangkat mengikut bilangan kepala askar-askar yang dikumpul. Askar
mungkin mendapat pangkat yang mulia. Sebaliknya, beberapa negeri-negeri lain
membenarkan hanya orang baik-baik untuk mendapat pangkat yang lebih tinggi.
Contoh ini akan Lu Buwei, yang asalnya saudagar, mampu untuk
menjadi Canselor China, kejadian yang tidak akan berlaku dalam tempoh enam
negeri-negeri lain. Beliau memainkan peranan penting dalam Raja Zhuangxiang-Qin kebangkitan 's kuasa.
Menurut Buku Tuan Shang Shang Yang, rakyat sendiri yang mahu pemerintah
untuk menjana perintah. Perpaduan sosial di negeri ini Undang-undang mandat
bahawa penduduk tidak pernah terlepas daripada hukuman. Dinasti Qin
menggunakan rakyat, sebagai contoh, untuk mengekalkan berhati-hati pengawasan bersama
lebih daripada satu sama lain di bawah ancaman kematian.
Ini olahnya [hakikat politik]] akan memakan ahli-ahli falsafah Undang-undang
itu sendiri. Yang Shang, dalam membela hak negeri untuk
menghukum walaupun tutor-jelas waris, akan menjalankan afoul Raja Huiwen-Qin (sekitar 338 -311 SM). Manakala pada
satu ketika, beliau mempunyai kuasa untuk buangan lawan (dan oleh itu,
mengeviserat kritikan individu) ke kawasan-kawasan sempadan negeri itu, beliau
meninggal dunia apabila hanurnya oleh kereta kuda.
Begitu juga, Han Fei akan berakhir menjadi diracun oleh rakan sekelas iri hati
bekas Li Si,
yang seterusnya akan dibunuh oleh Maharaja Qin Kedua agresif dan ganas (di
bawah undang-undang beliau telah memperkenalkan) bahawa dia telah membantu
untuk mengambil takhta.
Tolak
Dalam dinasti kemudian, Legalism adalah diragui dan tidak lagi menjadi
sekolah pemikiran yang bebas daripada. Walau bagaimanapun, kedua-dua pemerhati
purba dan moden Confucian politik Cina telah berhujah bahawa beberapa idea
Undang-undang telah bergabung dengan arus perdana [Confucianisme]] dan masih
memainkan peranan penting dalam kerajaan. Falsafah imperial China telah
digambarkan sebagai luaran Confucian meliputi teras Legalisme (Bahasa Cina:
儒表法裡; pinyin: rú biăo fă lǐ; secara
harfiahnya "Confucian, permukaan luaran; Legalism, pedalaman"). Dalam
erti kata lain, nilai-nilai Confucian digunakan untuk sugarcoat fikiran-fikiran
Undang-undang keras yang menjadi asas sistem Imperial. Semasa Sui dan Dinasti Tang,
fikiran Buddha
juga sebahagian daripada wajah luaran sistem imperialis.
Terdapat kebangkitan semula ringkas Legalism semasa usaha Dinasti Sui
menyatukan kembali China. Selepas dinasti Sui telah digantikan oleh dinasti
Tang, kerajaan Tang masih digunakan struktur kerajaan yang ditinggalkan oleh
dinasti Sui, walaupun dengan banyak dikurangkan hukuman.
Baru-baru ini, Mao
Zedong, yang mempunyai sedikit pengetahuan tentang falsafah Cina
kuno, berbanding dirinya dengan Qin Shi Huang
Templat:Citation diperlukan dan awam yang
diluluskan beberapa kaedah Undang-undang. Satu kaedah yang diluluskan pada
tahun 1980-an di bawah Deng
Xiaoping pentadbiran ganjaran dan hukuman, yang telah meningkatkan
saiz kerajaan Beijing dalam proses. Walau bagaimanapun, sejak tahun 1990-an,
konsep yang berkaitan peraturan undang-undang telah mendapat mata
wang.
No comments:
Post a Comment