AGAMA



Kepercayaan agama yang dominan di China semasa pemerintahan Qin, dan, sebenarnya, semasa banyak awal imperialis China, telah memberi tumpuan kepada shen (kira-kira menterjemah kepada "roh"), yin ("bayang-bayang"), dan alam merekatelah berkata untuk hidup. Orang-orang Cina yang ditawarkan pengorbanan [nota 14] dalam usaha untuk menghubungi ini dunia lain, yang mereka percaya untuk menjadi selari dengan 1 duniawi. Orang mati itu akan berkata kepada hanya telah dipindahkan dari satu dunia yang lain. Upacara-upacara yang disebut, seperti juga orang lain, berkhidmat dua tujuan: untuk memastikan bahawa orang yang mati dalam perjalanan dan tinggal di alam yang lain, dan mendapat berkat dari alam roh.


Amalan agama biasanya diadakan di tempat-tempat suci tempatan dan kawasan suci, yang mengandungi mezbah korban. Semasa pengorbanan atau upacara lain, deria semua peserta dan saksi akan deria dan kabur dengan asap, kemenyan, dan muzik. Sacrificer plumbum akan berpuasa dan bermeditasi sebelum korban untuk terus mengaburkan derianya dan meningkatkan kemungkinan fenomena melihat batin. Peserta lain yang sama telah disediakan, walaupun tidak seperti yang ketat.

Kabur seperti pancaindera adalah juga faktor amalan perantara roh, atau mediumship. Pengamal seni akan jatuh ke dalam trances atau menari untuk melaksanakan tugas-tugas yang ghaib. Orang-orang ini sering akan meningkat kepada kuasa sebagai hasil seni mereka-Luan Da, Han Dinasti sederhana, telah diberikan pemerintahan lebih 2,000 isi rumah. Diperhatikan Han sejarah Sima Qian sombong takbur amalan itu, menolak mereka sebagai tipu muslihat bodoh.

Tilikan-untuk meramal atau mempengaruhi masa depan adalah satu lagi bentuk amalan agama. Satu amalan kuno yang biasa semasa Dinasti Qin, keretakan tulang atau cengkerang penyu untuk menimba ilmu di masa hadapan. Bentuk-bentuk tilikan yang tumbuh semasa awal imperial China tersebut adalah pelbagai, walaupun memerhatikan fenomena semulajadi adalah kaedah yang lazim digunakan. Komet, gerhana, dan kemarau dianggap sebagai petanda perkara yang akan datang.





Sebutan Bagi “Shen”

Shen (dalam kenaikan nada 2) adalah sebutan Standard Cina Moden
"semangat; tuhan, dewa; rohani, ghaib; kesedaran, kesedaran dan sebagainya". Pembinaan semula shén di Tengah Cina (sekitar 6-kurun 10 TM) termasuk dź'jěn (Karlgren Bernhard, menggantikan j untuk "medial yod"), źiɪn (Zhou Fagao), ʑin (Edwin G. Pulleyblank, "Tengah Lewat" ), dan zyin (William H. Baxter). Pembinaan semula shen di Old Bahasa Cina (sekitar 6-3 abad SM) termasuk * djěn (Karlgren), * zdjien (Zhou), * djin (Li Fanggui), * Ljin (Baxter), dan * m-lin (Axel Schuessler) .

Walaupun asal etimologi shen adalah tidak menentu, Schuessler (2007:458) mencatatkan kemungkinan Sino-Tibetan etimologi; bandingkan Chepang gliŋh "semangat manusia".

Cina shen
"semangat; dan sebagainya." adalah loanword dalam bahasa Asia Timur. Jepun Kanji disebut shin (しん) atau jin (じん) dalam On'yomi (pembacaan Cina), dan kami (かみ), ko (こう), atau tamashii (たましい) di Kun'yomi (bacaan Jepun) . Hanja Korea adalah dosa ketara ().

Nota kamus Zihui bahawa
mempunyai shen sebutan khas (tahap nada 1, bukan Shen 2 biasa) di atas nama Shen Shu 神 荼, salah satu daripada dua "tuhan-tuhan Laut Timur", bersama-sama dengan Yu Lu 郁 垒.

Dalam bahasa Vietnam, ia disebut sebagai
thần.











Semantik Shen

Shen
makna polysemous yang dibangunkan dengan diachronically lebih tiga beribu-ribu. Hanyu dazidian, kamus sejarah yang berwibawa, yang membezakan satu makna bagi shen "Nama dewa ( )" dan 11 makna untuk shen , diterjemahkan di bawah.
  1. .Tuhan-tuhan cakerawala / roh cerita / legenda, iaitu, pencipta pelbagai perkara yang di langit    dan bumi dan makhluk tertinggi. (传说 中 的 天神, 即 天地 万物 的 创造 者 和 主宰 者.)
  2. Semangat; minda, fakulti mental; kesedaran. Seperti: pekat perhatian; tayar fikiran; menumpukan seluruh tenaga dan perhatian seseorang. (精神 如:. 凝神; 劳神; 聚精会神) 
  3. Bersuara, tingkah laku; kesedaran, keadaan akal fikiran. (表情; 神志) 
  4. Potret, potret. (肖像.) 
  5. Ajaib, ghaib, ajaib, misteri, sukar difahami. Seperti: keupayaan untuk ilahi pandangan jauh yang tidak diketahui, menakjubkan; sangat doktor mahir; genius, karya agung. (神奇; 玄妙 :. 妙算; 神医; 神品) 
  6. Harga diri, hormat; berharga, berharga. (尊重; 珍贵) 
  7. Memerintah, memerintah, mentadbir. (治理.) 
  8. Berhati-hati, berhati-hati, berwaspada. (谨慎.) 
  9. Memaparkan, mengatur, mempamerkan. (陈列.) 
  10. Dialek. a. Maruah, terbilang. (威风.) b. Entrancement, ekstasi. (入神.) c. Bijak, bijak. (聪明.) 
  11. Nama keluarga, nama keluarga. (.)

Kamus ini dimasukkan adalah untuk shen menyenaraikan contoh-contoh penggunaan awal, dan banyak ini 11 makna itu dan disahkan sebelum Dinasti Han. Teks klasik Cina menggunakan shen dalam makna 1 "semangat; tuhan", 2 "semangat, minda; perhatian", 3 "bersuara; keadaan fikiran", 5 "ghaib", dan makna 6 "harga diri". Contoh-contoh terawal makna 4 "potret" dalam teks Dinasti Song. Makna 7-9 mula-mula berlaku dalam kamus Cina awal; Erya mentakrifkan shen dalam makna 7 "mentadbir" dan 8 "berhati-hati" (dan 6, yang dibuktikan di tempat lain), dan Guangya mentakrifkan makna 9 "paparan". Makna 10 memberikan tiga kelaziman dalam dialek Cina (teknikal "topolects", lihat Fangyan). Maksudnya 11 "nama keluarga 1" dicontohkan dalam Shennong ("Peladang Ilahi"), wira budaya dan pencipta pertanian dalam mitologi Cina.

Bahasa Cina yang mempunyai sebatian banyak shen. Sebagai contoh, ia diburukkan lagi dengan Tian "langit; syurga; sifat; tuhan"
dalam tianshen 天神 "semangat cakerawala; tuhan-tuhan syurga; dewa; (agama Buddha) deva", dengan shan "gunung" dalam shanshen 山神 "gunung semangat", dan hua "ucapan; ceramah; berkata; cerita" dalam Shenhua 神话 "mitologi; mitos, dongeng". Beberapa shen "semangat; tuhan" sebatian menggunakan nama-nama bagi makhluk ghaib yang lain, sebagai contoh, ling "semangat; jiwa" dalam shenling 神灵 "tuhan-tuhan; roh-roh, dewa-dewa pelbagai", qi "bumi semangat" dalam shenqi 神祇 "syurgawi dan duniawi semangat ", Xian " Xian (Taoisme), yang transenden "dalam shenxian 神仙" roh-roh dan kekal abadi ilahi ", guai " semangat; syaitan; raksasa "dalam shenguai 神怪" roh dan iblis; tuhan-tuhan dan semangat ", dan gui "hantu, jembalang; iblis, syaitan" dalam guishen 鬼神 "hantu dan roh; makhluk ghaib".

Wing-Tsit Chan membezakan empat makna falsafah ini guishen: "makhluk spiritual", "nenek moyang", "tuhan-tuhan dan iblis", dan "positif dan negatif kuasa roh".

 “Pada zaman purba shen biasanya merujuk kepada makhluk syurga manakala kuei merujuk kepada roh-roh umat manusia yang telah meninggal dunia. Dalam pengorbanan kemudian hari, kuei-shen bersama-sama merujuk kepada nenek moyang. Dalam agama popular shen bermaksud tuhan-tuhan (yang baik) dan iblis (yang tidak baik). Di Neo-Confucianisme Kuai-shen boleh merujuk kepada ketiga-tiga kategori, tetapi lebih sering daripada tidak istilah itu merujuk kepada aktiviti tenaga bahan (ch'i). Pepatah Chang Tsai, "Semangat negatif (kuei) dan semangat positif (shen) adalah aktiviti spontan kedua-dua daya bahan (yin dan yang)," telah menjadi definisi yang diterima umum. (1963:790)”

Erti yang utama shen diterjemahkan sebagai "semangat, spirit, Roh, makhluk rohani, semangat angkasa, roh nenek moyang" Bahasa Inggeris atau "tuhan, tuhan-tuhan, Tuhan; dewa, dewa, makhluk ghaib", dan sebagainya. Shen kadang-kadang longgar diterjemahkan sebagai " jiwa ", tetapi Cina hun dan po membezakan hun
" jiwa kerohanian "dan. po " jiwa fizikal ". Bukannya berjuang untuk menterjemahkan shen , ia boleh yang ditransliterasi seperti loanword 1. Kamus Oxford Inggeris (2 ed.) Mentakrifkan shen, "Dalam falsafah Cina: tuhan, orang kuasa ghaib, atau semangat orang mati."

Shen memainkan peranan utama dalam pertikaian Kristian translasi atas segi Cina untuk Tuhan. Antara awal Cina "tuhan; Allah" nama, shangdi
上帝 atau di jangka Shang, Tian istilah Zhou, dan shen adalah penggunaan kemudian (lihat Feng Yu-Lan 1952:22-6, 30-1). Istilah moden untuk "Tuhan" termasuk shangdi, Zhu , Tianzhu 天主 (terutama Katolik), dan shen (terutama Protestan).



Grafik Shen

Watak
untuk shen contoh kelas yang paling biasa dalam pengelasan aksara Cina: xíngshēngzì "sebatian pictophonetic, sebatian semantik-fonetik", yang menggabungkan radikal (atau pengelas) yang secara kasarnya menunjukkan makna dan fonetik yang kira-kira menunjukkan sebutan. Dalam kes ini, menggabungkan "mezbah / ibadat radikal" atau dan fonetik Shen "9 Cawangan bumi; melanjutkan, regangkan; memanjangkan, ulangi". Bandingkan ini elemen fonetik dibezakan dengan "orang radikal dalam shen" regangan "," sutera radikal "dalam shen" menghiasi dgn selendang rasmi, ", yang" mulut radikal "di shen " memuji-muji, berdengung ", yang" batu radikal " di shen "arsenik", bumi radikal "dalam kun " tanah ", dan" radikal besar "di yan " perlindungan ". (Lihat Senarai radikal Kangxi.)

Cina shen
"melanjutkan" dahulukalanya aksara pinjaman fonetik shen "semangat" . Teks Sutera Mawangdui termasuk dua salinan Dao De Jing dan "Teks A" menulis shen silih berganti sebagai dan : "Jika seseorang menyelia semua di bawah langit bersesuaian dengan jalan, iblis tidak mempunyai semangat Ia tidak bahawa iblis. mempunyai semangat tidak, tetapi semangat mereka tidak memudaratkan orang. " (Bab 60, tr. Mair 1990:30). Jiezi Shuowen mentakrifkan shen sebagai shen dan berkata bahawa dalam bulan lunar 7 apabila yin tentera meningkat, badan-badan shenshu "mengikat".

Yang terawal bertulis bentuk shen
"semangat; tuhan" berlaku dalam Dinasti Zhou Bronzeware skrip dan skrip Dinasti Qin Seal aksara (bandingkan varian yang ditunjukkan pada pautan Etimologi berbangsa Cina di bawah). Walaupun tidak dikenal pasti dalam rekod Dinasti Shang Oracle skrip tulang, shen fonetik mempunyai. Paleographers mentafsir skrip Oracle sebagai piktograf "bolt kilat". Ini grafik dibezakan antara Dian "pencerah; elektrik" dengan "awan radikal" dan shen dengan "ibadat radikal", semantik yang membayangkan kedua-duanya "kilat" dan "semangat" yang turun dari langit.

 

No comments:

Post a Comment